• پست الکترونیک

    pelast.pooiesh@gmail.com
  • ساعات پاسخگویی 8-17

    0912-1771200
2019-05-10

برج خنک کننده مکعبی بهتر است یا برج خنک کن گرد ؟

برج خنک کننده مکعبی بهتر است یا برج خنک کن گرد ؟

برج خنک کننده ، برج خنک کن ، برج خنک کننده گرد ، برج خنک کننده مکعبیبرج خنک کننده ، برج خنک کن ، برج خنک کننده گرد ، برج خنک کننده مکعبی

با مقایسه کامل ویزگی های برج خنک کن مکعبی نسبت به برج خنک کن گرد پر واضح است که کدام کولینگ تاور بهتر میباشد. مواردی که مورد بررسی قرار گرفته است به شرح زیر میباشد:

ـ سیستم توزیع آب

در برج خنک کننده گرد از سیستم پاشش آب Sprinklerhead استفاده شده که یک سیستم محرک بوده و معمولا دچار مشکلات متعددی مانند گرفتگی سوراخهای لوله و همچنین جام کردن بدلیل خرد شدن بلبرینگ ها میباشد . با توجه به اینکه شاخک های جانبی فقط قسمت زیرین خود را خیس می نمایند ، در صورت حرکت نکردن اسپرینکلر قسمت زیادی از پکینگ خشک مانده و راندمان دستگاه به شدت کاهش می یابد . در برج خنک کننده مکعبی از سیستم نازل های ضد رسوب مربع پاش Dek Spray براساس طرح Brentwood آمریکا استفاده می گردد که یک سیستم ثابت بوده و به بهترین حالت ممکن آب بر روی پکینگ ها توزیع می گردد .

ـ سیستم کاهش سرعت

در برج خنک کننده گرد از سیستم کاهش دور تسمه و پولی استفاده می گردد که این امر باعث افزایش لرزش سیستم و اتلاف راندمان می شود ، ضمن اینـکه کارکرد تسـمه ها در معرض بخـار آب و نور آفتاب باعث استحلاک سریع تسـمه ها شده و سـیستم نیازمند تعویض متـوالی تسمه به عنـوان قـطعه مصرفی می باشد . در برج خنک کننده مکعبی با سایز کوچک از الکتروموتورهای دور پایین بصورت کوبل مستقیم با فن استفاده شده که دارای کمترین لرزش و بالاترین راندمان می باشد . دربرج خنک کننده پیشنهادی با سایز بزرگتر این شرکت نیز از سیستم کاهش دور توسط گیربکس استفاده میشود که مزایای قابل توجهی نسبت به سیستم کاهش دور تسمه، پولی دارد.

ـ سیستم هوادهی

در برج های خنک کن گرد از فن های ۴ پره استـفاده شده که دارای هوادهـی پایـینی می باشد . در برج های خنک کن مکعبی این شرکت از فن های ۶ و ۸ پره استفاده شده که دارای حداقل ۵۰% هوادهی بالاتر در دورهای یکسان است .

ـ استحکام بدنه

در برج های خنک کن گرد با توجه به تعداد زیاد قطعات و استـفاده از پیچ و مهره های فلزی فراوان ، همـچنین نازک بودن بدنه ( استفاده از رزین ارتوفتالیک ) ، استحکام دستگاه پایین بوده و به مرور زمان و بر اثر لرزش دستگاه قسمت های سوراخ کاری شده ترک برداشته و تبدیل به شکستگی در بدنه شده وآب بندی دستگاه دچار مشکلات عدیده می گردد.

برج خنک کننده مکعبی سری Z ساخت این شرکت به گونه ای طراحی شده که دارای کمترین مقدار سوراخ کاری بوده وکمترین میزان فشار برروی پیچ و مهره های موجود وارد میشود. همچنین نقاط تمرکزتنش با استفاده از لایه های اضافی تقویت می گردد. تمامی لایه های قطعات فایبرگلاس با استفـاده از رزین ایزوفتالیک تولید شده که نسبت به انواع دیگر دارای ۲٫۵برابر استحکام بالاتر می باشد. همچنین ضخامت قطعات فایبرگلاس درستون ها و تشتک برج های سری Z به ۱۲mm می رسد .

ـ اتلاف آب

در برج خنک کننده گرد با توجه به عدم استـفاده از قطره گیر در اکثر تولیدات ، پرتاب آب از قسمت فن به میزان قابل توجهی اتلاف آب وجود دارد . در برج های خنک کن مکعبی با توجه به وجود قطره گیر میزان پرتاب آب به بیرون به کمترین مقدار خود می رسد .

ـ راندمان ترمودینامیکی

برج خنک کننده مکعبی با توجه به پاشش آب یکنواخت و سرعت هوای حدود ۳m/s درسطح مقطع یکسان نسبت به برج های خنک کننده گرد دارای میزان خنک کنندگی بیشتری می باشد .( سرعت طراحی هوا در برج های گرد کمتر از m/s 8/1 می باشد )

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *